برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
0

چگونه مسیرهای مدار برد چاپی (PCB) گوشی موبایل را چک کنیم؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 4561
دوست داشتن0

مسیریابی مدار یا چک کردن خطوط اصطلاحی است که توسط تعمیرکاران موبایل برای چک کردن مسیرهای شکسته یا خراب شده برد چاپی PCB استفاده می شود. در بسیاری از مواقع مشکلات گوشی موبایل ناشی از خراب شدن این مسیر و خطوط بر روی برد است. این مسیرها قابل دیدن نیستند چرا که درون برد مدار کشیده شده اند. بیشتر بردهای گوشی چند لایه هستند که مسیرها/خطوط از یک طرف تا طرف دیگر آن کشیده شده اند تا ولتاژ و سیگنال ها را فراهم کنند.

مشکلات احتمالی هنگام خرابی مدارهای برد گوشی 

مسیرها برای بخش های مختلف برد وجود دارند که هر کدام کارآیی خاصی دارند. این مسیرها برای فراهم کردن ولتاژ برای قطعات الکترونیکی مختلف مانند تاچ و ال سی دی، میکروفون، اسپیکر، رینگر، ویبراتور، LCD و غیره استفاده می شوند. بنابراین اگر خط یا مسیر بخش خاصی خراب شود، آنگاه قطعه ی مربوطه کار نخواهد کرد.

چگونه مدار برد خراب را شناسایی کنیم؟

در مدل های قدیمی تر، تمامی خطوط و مسیرها بر روی بردهای مدار SMD کشیده شده بودند ولی این روند تغییر کرده است. امروزه شما باید مسیرها را با کمک دیاگرام ها ردیابی کنید. اگر خط یا مسیری شکسته یا خراب است، قطعه یا بخشی که از آن ولتاژ دریافت می کند درست کار نمی کند. اگر بخش یا قطعه ای خراب باشد کافیست آن را شابلون زده و تعویض کنید تا مشکل برطرف می شود.

برای دیدن نحوه صحیح شابلون زدن اینجا کلیک کنید.

 اما اگر آن بخش یا قطعه سالم است، باید بوسیله مولتی متر چک کنید و اگر نیاز بود جامپر بزنید.

چک کردن خطوط و مسیرهای برد PCB بسیار راحت است چرا که اینترنت (گوگل) کار را راحت کرده است.

مثال 1: فرض کنید مدل گوشی تان Nokia 2 است و میکروفون آن کار نمی کند. آنگاه کافیست در گوگل عبارت Nokia C2 Mic Solution را تایپ کنید و تصویری مانند شکل خواهید دید.

مثال 2: اگر مدل گوشی تان گلکسی S3 است و شارژ نمی شود باید کانکتور یا پورت شارژ آن را چک کنید. بنابراین در قسمت تصاویر گوگل عبارت Samsung galaxy S3 Charging solution را تایپ کنید. با این کار تصاویر زیادی را خواهید دید که دیاگرام های مربوط به مسیرها و خطوط برد را نشان می دهند. بهترین گزینه را انتخاب کنید.

حال باید این مسیرها را با مولتی متر تعمیرات موبایل چک کنید که حتما باید آن را در حالت Continuity یا پیوستگی بگذارید. اگر صدای بوق شنیدید آنگاه مسیر سالم است و مشکل از جایی دیگر است. شما می توانید پیوستگی مسیرهای نشان داده شده در شکل های دیگر را نیز بررسی کنید. اگر صدای بوق نشنیدید، آن مسیر خراب است.همانطور که در مقاله نحوه صحیح جامپر زدن گوشی موبایل گفته شد، سیم جامپر بین دو نقطه لحیم کنید و مشکل تان حل خواهد شد. ممکن است مجبور شوید برخی از بخش های کوچک مانند مقاومت ها یا خازن ها را چک یا تعویض کنید.

شما می توانید از بهترین ابزارهای تعمیرات موبایل را در سایت یدک موبایل دیدن کنید.

اگر دیاگرام های یک مدل خاص موجود نبود چکار کنیم؟

در این حالت تنها راه حل شما دیدن مسیرها از طریق دیاگرام های شماتیک است.

توجه داشته باشید که کیفیت و دقت جامپرها و دیاگرام های مدار مختلف موجود در اینترنت را چک کنید. از آنجایی که چک کردن آنها بدون داشتن دیاگرام های شماتیک دشوار است، توصیه می کنیم از درایت و عقل خود استفاده کنید. شما باید کمی ریسک پذیر باشید و یا اینکه بیخیال شده و گوشی را تحویل مشتری دهید. بیشتر دیاگرام ها و تصاویر موجود بسیار دقیق و مفید هستند. هم چنین این دیاگرام ها فقط ایرادهای سخت افزاری را برطرف می کنند و مشکلات نرم افزاری را درست نمی کنند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم