برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
0

سیم جامپر موبایل چیست؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش توسط 6012
دوست داشتن0

یکی از کارهایی که تعمیرکار حرفه ای موبایل بارها و بارها تکرار میکند، جامپر زدن برد گوشی موبایل است. این کار معمولاً در صورت خرابی برخی از قطعات الکترونیکی SMD یا IC انجام می شود، که امکان خرید قطعه جدید وجود ندارد یا اینکه به ندرت در بازار یافت می شوند.

سیم جامپر تعمیرات موبایل نوعی سیم لحیم است که دارای قلع هستند‌. در برخی از آن ها چند لایه روکش دار مسی به عنوان عایق و پوشش به کار رفته است، که به سیم جامپر لاکی معروف هستند. این نوع سیم ها همانند سیم لحیم، پين های پايه‌ی برد را به هم متصل مي‌کنند با این تفاوت که سیم جامپر فقط نیاز به لحیم کاری دو سر سیم دارد. بدلیل مقدار کم (0.8%) لایه مسی، هنگام لحیم کاری هیچ اختلالی در رسانایی سیم جامپر بوجود نمی آورد. از طرفی وجود لایه های مسی در سیم جامپر باعث محافظت برد از اتصال کوتاه و آسیب های احتمالی میشود و نوعی عایق برای محفاظت از قطعات مجاور نیز به حساب می‌آید.

دلایل جامپر زدن گوشی چیست؟

  • برد ضربه دیده و یا دچار شکستگی شده باشد.
  • قطعات گوشی شامل فلت های داخلی دچار پارگی شده باشند.
  • پایه های آی سی هنگام شابلون زدن و تعویض آی سی از روی برد کنده شده باشد.
  • اتصالی مدار روی برد و قطعی بین لایه ها و قطعات برد گوشی
  • آبخوردگی و سولفاته شدن پایه های روی برد

 

به منظور پیدا کردن مشکلات و راه حل های برد موبایل، ابتدا باید نمودار یا تصویر شماتیک گوشی مورد نظر را بررسی کنید. قسمتهای مختلفی از موبایل مانند تاچ و ال سی دی، اسپیکر، میکروفون ،آی سی ها و... ، همه دارای طرح و نقشه شماتیک متفاوت هستند که با خواندن و دنبال کردن مسیر آن ها براحتی می توان مشکل را با سیم جامپر و هویه برطرف کرد. لازم به ذکر است که در صورت شکستگی کامل برد، توصیه می شود برد جدید را جایگزین کنید یا از عمل تخصصی سوآپ برای بازگرداندن اطلاعات و تعوض قطعات حساس استفاده کنید.

نکته: به هیچ عنوان از چسب های قطره ای موجود در بازار بر روی بردهای شکسته استفاده نکنید.

چگونه برد گوشی را جامپر بزنیم؟

ابتدا تلفن همراه را بوسیله پیچ گوشتی باز و برد آن را بر روی گیره برد قرار دهید. سپس با استفاده از مولتی متر و نقشه شماتیک، قطعات برد را چک کنید و قسمت های معیوب که نیاز به جامپر زدن دارند را مشخص کنید.دیاگرام شماتیک دیاگرامی است که کل شبکه ی مسیرهای روی برد را نشان می دهد. این دیاگرام تمامی بخش های مدار مانند بخش پاور، صدا، شبکه، شارژ و غیره را پوشش می دهد.اگر بدانید چگونه این دیاگرام ها را بخوانید و تفسیر کنید آنگاه قادر خواهید بود که تمام ایرادهای سخت افزاری را پیدا کنید.

برای این کار ابتدا باید دیاگرام های شماتیک را سرچ کنید. سپس هر مسیر را با مولتی متر چک کنید. هر کجا که اتصال بین دو نقطه وجود ندارد یا صدای بوق مولتی متر شنیده نمی شود را جامپر بزنید. اگر مشکل برطرف نشد باید آی سی مربوطه را مجددا بوسیله هیتر و هویه حرارت دهید و در صورت لزوم با استفاده از شابلون آن را تعویض کنید.

اگر چه این روش کاملا کاربردی و عملی نیست، اما برخی تعمیرکاران موبایل سعی می کنند مسیرهای روی برد مشابه را از روی گوشی مشابه ردیابی کنند. آنها معمولا پیوستگی مسیرها را بررسی می کنند و سپس مسیر مشابه را در بردِ مورد نظر، شناسایی میکنند. این روش در برخی مواقع جواب می دهد.

همانطور که در شکل بالا می بینید باید نقاط احتمالی برای جامپر زدن مشخص کنید که مسیر جریان با رنگ های متفاوت قابل تشخیص باشد.

بعد از مشخص کردن قسمت مورد نظر، قلعِ روی برد را بوسیله کاتر یا دسته تیغ مخصوص با احتیاط و بدون فشار دادن تمیز کنید که آسیبی به قطعات وارد نشود. بعد بوسیله ماده شوینده آن قسمت را کاملا تمیز کنید. از طرفی نوک سیم جامپر نیز بوسیله کاتریا نوک هویه قبل از لحیم کاری باید تمیز و براق شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

روغن فلکس را در نقاطی که باید لحیم کاری شود بریزید و بوسیله نوک هویه قلع های روی برد را کاملا تمیز کنید. سیم جامپر را به طول دلخواه برش دهید و یک سر سیم را بوسیله پنس نگه دارید و آن را در یک نقطه از مسیر مدار معیوب لحیم کنید. حتی الامکان از هویه با نوک باریک استفاده کنید. استفاده از هیتر برای این عمل توصیه نمی شود.

 تا آنجا که ممکن است به دنبال فضای آزاد برای لحیم کردن سیم جامپر به برد و قطعات آن باشید چرا که ممکن است به طور تصادفی یک قطعه را بسوزانید یا قلع ذوب شود و قطعه جابجا شود. بنابراین توصیه می کنیم از چسب های نسوز برای جلوگیری از آسیب دیدگی استفاده کنید.

برای مشاهده طرز استفاده از چسب های نسوز تعمیرات موبایل اینجا کلیک کنید.

پس از اتمام جامپر زدن،  سیم اضافه بر روی برد جا نگذارید چون سیم جامپری که لاک و پوشش آن توسط هویه از بین رفته است می تواند به قطعات مجاور متصل شود، و باعث اتصال کوتاه شده، به دستگاه آسیب برساند.

در آخر برای اطمینان بیشتر با مولتی متر قسمت ها و مسیرهای جامپر زده شده را تست کنید.

 

 

 

 

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم