برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
0

معرفی قطعات برد گوشی موبایل

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 6490
دوست داشتن0

گوشی موبایل چندین بخش دارد که شامل قطعات ریز و درشت روی برد هستند. حین یادگیری تعمیرات موبایل، تشخیص قطعات کوچک و فهمیدن کار هر کدام خیلی مهم است. اگر برخی از قوانین پایه ای را بدانید آنگاه تشخیص این قطعات و بخش ها بر روی برد گوشی بسیار آسان خواهد بود. هم چنین باید بدانید در صورت خراب شدن این قطعات چه مشکلی به وجود می آید.

بیشتر این قطعات SMD (مونتاژ بر روی سطح) هستند و پایه یا پین ندارند.

کویل

در هر بخشی از گوشی پیدا می شود که اندازه و شکل های گوناگونی دارد. کویل ها دو رنگ دارند: 1) سیاه و سفید و 2) آبی و سفید. درون آن اتصالی از کویل مسی قرار دارد. وظیفه ی این کویل نیز فیلتر و کاهش جریان و ولتاژ است. نوعی دیگر از کویل ها وجو دارند که به کویل های تقویتی معروف هستند و اندازه ی آن ها کمی بزرگ تر از کویل معمولی است که بیشار سیاه هستند و مانند یک دکمه ی بزرگ به نظر می رسند. وظیفه این کویل افزایش جریان است و در صورت خراب شدن آن نیز باید تعویض شود.

خازن

سه نوع خازن در برد گوشی موبایل وجود دارند:

1)     خازن غیر الکترولیت: این نوع خازن در هر بخش از گوشی وجود دارد که اندازه آن کمی بیشتر از مقاومت است. این خازن به رنگ خاکستری، زرد و قهوه ای وجود دارد که سر مثبت و منفی ندارد. وظیفه ی آن نیز فیلتر کردن جریان DC است.

2)     خازن الکترولیت: این خازن نیز در هر بخش از گوشی یافت می شود که اندازه ی آن بزرگ تر از خازن غیر الکترولیت است و با دو رنگ نارنجی با نوارهای قهوه ای و سیاه با نوارهای سفید پیدا می شود. سمتی که نوارها وجود دارند سمت مثبت و سمت دیگر نیز منفی است. این خازن جریان را فیلتر و ذخیره می کند.

3)     خازن شبکه: این خازن نیز در هر بخشی از موبایل وجود دارد که از 2 یا چند خازن غیر الکترولیت ساخته شده است.

کوپلر

این قطعه ی الکترونیکی در بخش شبکه ی برد قرار دارد که به رنگ سیاه یا سفید است و 6 پین دارد که به داخل خم شده اند. وظیفه ی آن نیز فیلتر شبکه است و اگر این قطعه خراب شود هیچ شبکه ای روی گوشی نخواهید داشت.

دیود

  •  دیود یکسو کننده: این دیود سیاه رنگ است و جریان AC را به DC تبدیل می کند. در واقع این دیود جریان را در یک مسیر عبور می دهد و آن را در جریان معکوس عبور نمی دهد.
  • LED: این عبارت مخفف دیود تابنده ی نور است که به رنگ سفید یا زرد کم رنگ پیدا می شود که نور را ساطع می کنند.
  • دیود زنر (Zener): این دیود در بخش شارژ برد وجود دارد که جریان را فیلتر و کم می کند و آن را به جلو می فرستد. در واقع این دیود به عنوان رگولاتور یا تنظیم کننده ی ولتاژ عمل می کند که ظرفیت ثابتی مانند 4،6،8 ولت دارند.
  • دیود عکس: این دیود اشعه های فراسرخ را می گیرد.

برای مطالعه بیشتر درباره استفاده انواع دیود موبایل اینجا کلیک کنید.

رگولاتور

این قطعه ی الکترونیکی در قسمت های مختلفی از گوشی پیدا می شود. رگولاتور سیاه رنگ بوده و 5 یا 6 پایه دارد. این قطعه جریان را فیلتر کرده و ولتاژ را تنظیم می کند.

مقاومت

دو نوع مقاومت بر روی برد گوشی وجود دارند:

1)     مقاومت تراشه: این مقاومت به رنگ سیاه است. در برخی گوشی ها این مقاومت به رنگ آبی و سبز نیز دیده شده است. این قطعه کوچک ترین قطعه ی الکترونیکی روی مادربرد است. وظیفه ی آن نیز کاهش جریان است.

2)     مقاومت شبکه: این نوع مقاومت نیز در بخش های زیادی از گوشی کاربرد دارد که از دو یا چند مقاومت تراشه ای ساخته شده است.

ترانزیستور

این قطعه ی الکترونیکی سیاه رنگ بوده و 3 پایه دارد. وظیفه ی سوئیچینگ بر عهده ی این قطعه است.

ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم