برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
0

انواع دیود گوشی موبایل

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 8033
دوست داشتن0

دیود قطعه ی ریز الکترونیکی با دو الکترود است که فقط جریان الکتریکی با قطبیت خاص از یک سمت را عبور می دهد. این قطعه معمولا از عنصر ژرمانیوم یا سیلیکون نیمه هادی ساخته شده است. از دیود برای سوئیچینگ و یکسوسازی جریان استفاده می شود.

چندین نوع دیود در صنایع و ابزارهای الکترونیکی استفاده می شوند. دیودهای تراشه ای در گوشی های موبایل و سایر دستگاه های الکترونیکی استفاده می شوند که اصطلاحا SMD یا دستگاه های برد چاپی نامیده می شوند که با تکنیک لحیم کاری خاصی به نام SMT بر روی برد نصب می شوند.

حقایق مهم در مورد دیودها

1-کاراکتر شاخص یا نماد دیود: D یا V

2- کارآیی: تبدیل جریان AC به DC و انجام سوئیچینگ

دیود رابط P-N

اجزای ساخته شده با ترکیبی از نیمه هادی های نوع P و N دیود نامیده می شوند. البته به آنها دیودهای رابط P-N نیز می گویند. بخش نوع P دیود را آند و بخش دیگر را کاتد می نامند. نقطه ای که این دو سمت با هم ادغام می شوند را لایه ی تخلیه می نامند چون در این قسمت، الکترون ها بصورت خنثی می مانند و یکدیگر را جذب نمی کنند. بدلیل وجود این لایه، الکترون ها از هر سمت نمی تواند با دیگری قاطی شود.

دیود گوشی چگونه کار می کند؟

ولتاژ مورد نیاز برای فعال کردن دیود را بایاس کردن دیود می نامند که به دو صورت انجام می شود:

1-بایاس مستقیم

2- بایاس معکوش

بایاس مستقیم: اگر قطب مثبت منبع تغذیه را به نیمه هادی نوع P و قطب منفی منبع تغذیه را به نیمه هادی نوع N وصل کنیم، دیود را در بایاس مستقیم یا موافق قرار داده ایم. به عبارتی دیگر اگر عرضه ی بار مثبت به آند و عرضه بار منفی به کاتد داده شود، به آن بایاس کردن مستقیم دیود می گویند. این کار باعث ایجاد حفره یا Hole در آند (بخش P) دیود و فشار در قسمت کاتد (بخش N) آن می شود چرا که بارهای یکسان همدیگر را دفع می کنند. با افزایش فشار، مقاومت لایه ی تخلیه (نقطه ی رابط یا اتصال) به صفر کاهش می یابد و بار الکتریکی شروع به جریان می کند.

بایاس معکوس: اگر قطب مثبت منبع تغذیه را به کریستال نوع N و قطب منفی آن را به کریستال نوع P متصل کنیم ، دیود را در بایاس معکوس یا مخالف قرار داده ایم. به عبارتی دیگر اگر عرضه ی بار منفی به آند و عرضه بار مثبت به کاتد داده شود، به آن بایاس کردن معکوس دیود می گویند. این کار باعث می شود حفره های آند دیود الکترون های باتری را جذب کنند و ترمینال های مثبت باتری نیز الکترون های کاتد را جذب کنند که با این کار مقاومت لایه ی تخلیه افزایش می یابد و شار جریان الکتریکی متوقف می شود.

یکسوسازی دیود چیست؟

در بیشتر موارد از جریان AC به منظور تامین انرژی الکتریکی استفاده می شود ولی گاها به جریان DC نیاز داریم. فرایند تبدیل جریان AC به DC را یکسوسازی یا اصلاح جریان می نامند.

انواع دیودهای مورد استفاده در گوشی موبایل 

دیود سیگنال

این نوع دیود برای تشخیص سیگنال ها استفاده می شود که از جنس شیشه هستند. وجود یک حلقه ی قرمز رنگ بر روی ترمینال دیود یعنی آن قسمت کاتد است. این دیودها بصورت IN4 148، IN34، OA79 و غیره در بازار وجود دارند. هم چنین دیود سیگنال SMD با رنگ مشکی عرضه می شود.

دیود زنر (Zener)

این دیود که از سیلسکون ساخته شده است برای ثابت نگه داشتن جریان خروجی استفاده می شود. به عبارتی دیگر از آنها برای پایدار کردن ولتاژ استفاده می شود که با علامت Z نمایش داده می شوند. این دیودها با ولتاژ زنر مانند 3.0 VZ، 3.9 VZ، 5.1 VZ، 6.2 VZ و غیره شناخته می شوند.

دیود واراکتر (Varacter)

این دیود که دارای ظرفیت خازنی متغیر است بر پایه ی اصول خازن متغیر کار می کند. در واقع آنها در محدوده ی ظرفیت خاص کار می کنند که از 1 تا 500 pf و 10 تا 100 ولت وجود دارند. از این دیودها در مدارهای انتقال سیگنال استفاده می شود.

دیود تونلی (Tunnel)

این دیودها برای پردازش خواص مقاومت منفی و سوئیچینگ در سطح فرکانس های مایکروویو استفاده می شود.

دیود LED

این دیودها نور را پس از دریافت بایاس مستقیم تولید می کنند که از آنها برای روشن کردن نمایشگر و کیبورد گوشی های موبایل استفاده می شود.

امیدواریم این راهنما به شما کمک کرده باشد تا با انواع دیودها در گوشی موبایل و وظیفه ی هر یک آشنا شده باشید. اگر سوال یا پیشنهادی دارید می توانید آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید. 

ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم