برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
0

مشخصات منبع تغذیه تعمیرات موبایل

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش توسط 4142
دوست داشتن0

استفاده از هر نوع دستگاه الکترونیکی نیاز به جریان برق مصرفی مشخصی دارد که معمولا با اتصال دستگاه به پریز برق این مقدار جریان در دستگاه به وجود می آید. اما این قضیه به این سادگی نیست و نیاز به شناخت بیشتر ما از چگونگی انجام عمل دارد. میزان جریان خروجی برق خانگی معمولا ۲۲۰ ولت و به صورت جریان متناوب (AC) است ولی اکثر دستگاه های الکتریکی نیاز به جریان مستقیم (DC) خیلی پایین تر دارند. معمولا آداپتورها و باتری ها به صورت مبدل AC به DC و یا شکل های دیگر تبدیل هستند و به صورت مجزا و یا سرهمی بر روی دستگاه های الکترونیک قرار می گیرند.

 منبع تغذیه تعمیرات موبایل را نیز می توان نوعی مبدل الکترونیکی شناخت که جریان، ولتاژ و توان مصرفی گوشی را فراهم می کند. همانگونه که گفته شد خود باتری موبایل نوعی مبدل می باشد و در حالت عادی توان مصرفی گوشی همراه را فراهم می کند و نیازی به منبع جریان دیگری نمی باشد. اما برای بررسی جریان برق در قطعات برد گوشی و یا سالم بودن خود باتری، نیاز به منبع تغذیه ای با کارایی یکسان ولی توان بالاتر داریم.

بنابراین موارد استفاده از منبع تغذیه در تعمیرات موبایل را می توان در این فاکتورها خلاصه کرد:

  • روشن کردن گوشی در نبود باتری
  • شوک دادن به باتری موبایل
  • تست جریان کشی برد گوشی

در ادامه با ما همراه باشید تا به جزئیات دقیق تر انواع منبع تغذیه تعمیرات موبایل بپردازیم.

انواع منبع تغذیه تعمیرات موبایل

همزمان با تولید و توسعه رادیو ها و نیاز گسترده آن ها به منبع انرژی دیگر، اولین منبع نغذیه ها در سال ۱۹۲۰ بوجود آمد. مدل های اولیه منبع تغذیه ها از نوع خطی بوده و از تعدادی لوله های خلا تشکیل شده بودند که وظیفه کنترل المنت ها را داشتند. این مقدار از کنترل بسیار محدود، و دمای بالای آن ها قابل کنترل نبوده و باعث ذوب قطعات داخلی آن ها می شده است. منبع تغذیه از دو نوع AC  و DC می باشد که در زمینه تعمیرات موبایل فقط از نوع DC می باشد. منبع تغذیه های DC مدل های متفاوتی دارند که معمولا شامل منبع تغذیه ی خطی و منبع تغذیه سویچینگ می باشند. صفحه نمایش منبع تغذیه ها ی خطی و سوئیچینگ،بستگی به طراحی شرکت سازنده را می توان به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم کرد.

منبع تغذیه خطی

منبع تغذیه خطی

منبع تغذیه خطی از اولین نوع منبع تغذیه بوده واساس کار آن ها در تعمیرات موبایل استفاده از یک ترانس برای تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ مورد نیاز است. این نوع منبع تغذیه به دلیل طراحی ساده و سطح پایین نویز، جزء ارزان ترین و قابل اعتمادترین منبع تغذیه تعمیر موبایل می باشد. اجزای اصلی منبع تغذیه های خطی شبیه به هم بوده و قابلیت های دیگری مانند دیجیتالی بودن و یا وجود رگولاتورها باعث شده مدل و قیمت آن ها متفاوت باشد. کاربردهای متفاوت این دستگاه در صنعت نیاز به میزان جریان و ولتاژ خروجی مناسب و خاصی، (مثلا30V/3A) دارد. منبع تغذیه این مقدار را ثابت نگه‌میدارد و از ورود جریان بالاتر و یا مایین‌تر به مدار و آسیب رسیدن به موبایل جلوگیری می کند.

دیاگرام منبع تغذیه خطی

شکل بالا مدار یک منبع تغذیه خطی می باشد، که از ریگولاتور خطی برای تبدیل ولتاژ ورودی و کاهش آن به ولتاژ مورد نیاز برای منبع تغذیه استفاده می شود. دیودهایی که بعد از ترانس قرار دارند جریان AC ورودی را به به جریان DC تبدیل می کنند. جریان DC ضربانی خروجی از دیودها وارد خازن می شود و صاف و هموار می شود. وظیفه ی اصلی این خازن حذف ریپل های ناخواسته از جریان DC است که این باعث پایین آمدن نویز در منبع تغذیه می شود.

از معایب آن نیز می توان به اتلاف حرارت زیاد و راندمان پایین (حدود ٪۵۰‍‍‍ بازدهی) نام برد. این منبع تغذیه برای استفاده با توان پایین مناسب است و زمانی که توان بالا مورد نیاز باشد، معایب آن بیشتر مشهود می شوند. 

منبع تغذیه سویچینگ

 منبع تغذیه سویچینگ

اولین منبع تغذیه سویچینگ در سال ۱۹۸۵ توسط شرکت IBM بوجود آمد و جایگزین خوبی برای منبع تغذیه های خطی شد. منبع تغذیه سویچینگ تعمیرات موبایل نیز با پیشرفت تکنولوژی کارایی گسترده تری داشته و به دلیل تولید حرارت کمتر، وزن کمتر و اندازه کوچکتر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به صورت تئوری این نوع منبع تغذیه دارای ۱۰۰٪  راندمان ولی دقیقا در عمل دارای ۹۷٪ بازدهی می باشد. از این نوع منبع تغذیه در شارژر موبایل، لب تاب و برخی لوازم خانگی هم استفاده می شود.برخی منبع تغذیه های سویچینگ که در زمینه تعمیرات موبایل استفاده می شود امکانات و توانایی های بیشتری دارند که به منبع تغذیه حرفه ای معروفند.

دیاگرام منبع تغذیه سویچینگ

این منبع تغذیه دارای یک همسوکننده (Rectifier) ، خازن، ترانزیستور، رگولاتور و ترانس است ولی به مراتب پیچیده تر از منبع تغذیه خطی است که توضیح دادیم. دیاگرام مدار نوعی از منبع تغذیه سویچینگ را در شکل بالا می بینید و استفاده از ریگولاتورهای سویچی در این نوع منبع تغذیه ها باعث شده که جریان خروجی بازدهی بهتری داشته باشد.

از معایب این نوع منبع تغذیه می توان به طراحی پیچیده و ایجاد نویز قابل ملاحضه که البته به وسیله فیلتر و محافظ می توان آن را کاهش داد، اشاره کرد.

مهمترین ویژگی منبع تغذیه تعمیرات موبایل که در خرید یا استفاده از یک منبع تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد میزان توان واقعی و حداکثر توان آن بر حسب وات (Wat) است. منبع تغذیه در مقایسه با سایر دستگا های الکتریکی معمولاً عمر کمتری دارد و دلیل آن هم نوسانات برق و کارکرد زیاد آن است که باعث داغ کردن شدید منبع تغذیه و در نهایت خرابی اجزای آن می‌شود. البته بر روی منابع تغذیه، فن‌ و درون آن‌ها گرماگیرهایی قرار می‌گیرند تا گرمای حاصل از قطعات الکتریکی درون منبع تغذیه (از جمله ترانزیستورها، مقاومت‌ها و...) را به بیرون منتقل کند و دمای دستگاه را پایین بیاورد.

محصولات مرتبط
ناموجود
ولتاژ ورودی 220V AC ولتاژ خروجی 30 ولت آمپر خروجی 5 آمپر فن خنک کننده دارد به محض روشن کردن دستگاه، فن شروع به کار میکند بوق ندارد  بدون پراپ فیوز محافظ دارد متعلقات: کابل پاور 120 سانتیمتری ابعاد دستگاه: طول 25...
ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم