برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
0

التراسونیک و دستگاه برد شور

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 3285
دوست داشتن0

چگونه از اولتراسونیک برای تمیز کردن و تعمیر گوشی های همراه استفاده کنیم.

تمامی دستگاه های الکترونیکی دارای یک برد و قطعات الکترونیکی بسیار ریز هستند که وظیفه ی آنها راه اندازی گوشی و اطمینان از درست کار کردن آن است. اما با مرور زمان گرد و خاک یا دیگر مواد آلوده کننده در برد جمع می شوند و آن را آسیب پذیر می کنند.

اگر برد PCB گوشی تان مشکل کوچک یا متوسطی دارد، کافیست آنرا با یک بروس یا محلول IPA (ایزو پروپیل الکل) تمیز کنید و همین کافیست. اما اگر مشکل آن حاد است و دچار آبخوردگی شده است باید از روش تمیز سازی اولتراسونیک استفاده کنید که اتصالی برد گوشی را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد به نحوی که مجددا بصورت نرمال کار می کند. این روش تمیز سازی بصورت دستی و یا توسط دستگاه قابل انجام است. ضمنا اولتراسونیک برای تمامی برد های گجت ها مانند لپ تاپ، گوشی موبایل، کامپیوتر، تبلت و غیره قابل استفاده است.

همان گونه که از اسم این دستگاه پیداست، تمیز سازی اولتراسونیک شامل امواج فرا صوت بین 20 تا 400 کیلو هرتز می باشد که در یک حلال خاص یا محلول صابونی شکل انجام می گیرد. اگر از یک ماشین اولتراسونیک استفاده می کنید بایستی محلول مخصوص را درون آن بریزید و برد PCB را بمدت 3 تا 6 دقیقه درون آن بخوابانید. این گونه ماشین های اولتراسونیک برای تمیز سازی بخش های ساعت، جواهرات، وسایل نوری، تجهیزات جراحی یا سکه ها نیز کاربرد دارد.

نمایی از ماژول تولید کننده امواج التراسونیک را در تصویر مشاهده میکنید.

ماژول التراسونیک

برای شستشوی برد گوشی موبایل باید مراحل زیر را انجام دهید:

  •          محلول مخصوص را درون ماشین بریزید. مقدار محلول باید در حدی باشد که برد PCB بصورت کامل در آن غوطه ور شود.
  •          قبل از غوطه ور کردن برد حتما بخش های ظریف گوشی مانند کابل، دوربین یا ال سی دی را از آن جدا کنید. به خاطر داشته باشید که شما تنها باید برد را درون محلول بگذارید.
  •          ماشین اولتراسونیک را روشن کنید و اجازه دهید حدود 6 دقیقه کار کند. البته بسته به شرایط، 3 دقیقه نیز ممکن است کارساز باشد.
  •          تمیز سازی به اتمام رسید. برد را با یک پارچه ی مخصوص تمیز کرده و آن را خشک کنید. برای این کار می توانید از سشوار یا نور مستقیم خورشید استفاده کنید.

اگر حوض اولتراسونیک ندارید نگران نباشید. کافیست برد را درون محلول قرار دهید ولی اجازه دهید حدود 1 تا 2 ساعت خیس بخورد. پس از آن، مراحل تمیز سازی و خشک کردن را همانند بالا انجام دهید.

مطمئن شوید که حتی یک قطره آب بر روی برد جا نمانده باشد چرا که باعث اتصال کوتاه برد می شود. پس حتما قبل از وصل کردن باتری، برد را کاملا خشک کنید. دقت داشته باشید که ممکن است قطرات آب زیر قطعات یا تراشه های برد مخفی شده باشند و به راحتی دیده نشوند. پس برای خشک کردن برد نهایت وسواس را به خرج دهید.

البته ممکن است پاک کردن گوشی موبایل به نظرتان دشوار به نظر برسد. این نکته را در نظر داشته باشید که مهم نیست چه نوع گوشی در دست دارید چرا که مراقبت و تمیز کردن آن امری اجتناب ناپذیر می باشد. اگر دوست دارید گوشی تان عمر بیشتری داشته باشد حتما این روش پیشنهاد می شود. اگر لکه های و چربی های روی گوشی را پاک نکنید، گوشی تان به مرور زمان کند می شود و حتی ممکن است از کار بیفتد.

برای جلوگیری از این اتفاق می توانید گوشی تان را در بازه های زمانی مختلف تمیز کنید تا در وضعیت خوبی باقی بماند و به خوبی کار کند. یکی از مشکلات رایج گوشی های موبایل ناشی از تماس با آب است که ممکن است برای بسیاری از کاربران رخ داده باشد. اگر اطلاعات اندکی در مورد تعمیر گجت ها دارید، می توانید گوشی موبایلتان که مشکل ناشی از آب‌خوردگی دارد را در خانه تان درست کنید. دستگاه هایی از قبیل تمیز کننده های اولتراسونیک بهترین گزینه برای تمیز کردن گوشی های موبایل هستند که کار با آنها آسان بوده و در عین حال به شما کمک می کنند تا گوشی تان را به روز اول برگردانید.

بعضی از دستگاههای التراسونیک جهت تمیز کنندگی بیشتر مجهز به گرمکن هم هستند که با افزایش دمای مایعات درون حوض التراسونیک باعث تمیزی بیشتر برد گوشی های و یا وسایل مد نظر شما میشوند.

در تصویر زیر یک نمونه از این دستگاهها قابل مشاهده است.

التراسونیک گرمکن دار

در ادامه چند نکته در مورد تمیز کردن گوشی های موبایل که با آب خسارت دیده اند ارائه می دهیم و امیدواریم این توضیحات مفید باشند.

سطح خارجی صفحه نمایش گوشی تان را پاک کنید.

اگر دیدن محتویات صفحه نمایش گوشی برای تان دشوار است و به راحتی نمی توانید آنها را تشخیص دهید، توصیه می کنیم سطح صفحه نمایش آن را با یک پارچه ی تمیز و نرم پاک کنید. این اولین قدم است و بهتر از پارچه ی نرم استفاده کنید تا روی نمایشگر گوشی تان خش نیفتد. استفاده از پارچه ی زبر ممکن است لکه یا خش دائمی روی سطح نمایشگر گوشی تان بیندازد که پاک کردن آن بسیار دشوار خواهد بود. در ضمن به هیچ وجه از کاغذ برای پاک کردن سطح نمایشگر یا درب پشت گوشی تان استفاده نکنید چرا که به آن آسیب می رساند. توصیه می کنیم از یک پارچه ی ابریشمی استفاده کنید. کافیست پارچه را خیلی آرام روی نمایشگر گوشی بکشید که با این کار گرد و خاک روی آن تمیز خواهد شد. این کار برای زمانی که گوشی تان خیس شده است نیز موثر خواهد بود. پس از خشک کردن گوشی آن را حدود 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید. این کار باعث خشک شدن خودکار گوشی تان می شود و اگر خیلی خوش شانس باشید حتی ممکن است گوشی تان درست شود و به حالت عادی برگردد.

اگر با این کار گوشی تان درست نشد، آن را خاموش کنید و سپس درب پشت و باتری آن را بیرون آورید. سپس میکروفون و اسپیکر گوشی را تمیز کنید چرا که این قطعات حساس ترین قسمت های گوشی هستند و رطوبت یا قطرات آب به راحتی به این نقاط می رسند. سپس بخش های داخلی گوشی و قسمت هایی که ممکن است در معرض آب بوده باشند را خشک کنید. ممکن است هم چنان آلاینده های خطرناکی وارد گوشی تان شده باشند که پاک کردن آنها نیاز به دقت بیشتری نیاز دارد. پس از خشک کردن کامل گوشی (شامل قطعات داخلی)، آن را تست کنید چرا که ممکن است مشکل تان برطرف شده باشد.

بخش های داخلی حساس گوشی را تمیز کنید.

تمیز کردن برد PCB و دیگر قطعات حساس گوشی که با آب آسیب دیده ممکن است یک گام ضروری برای درست کردن گوشی های غیر فعال شده باشد. اگر کمی فنی هستید و عاشق کارهای مربوط به DIY باشید، می توانید بخش های داخلی گوشی تان را باز کنید و آنها را تمیز کنید. دقت داشته باشید که باز کردن گوشی موبایل خیلی حساس است و باید با دقت زیادی انجام گیرد. اولین و مهم ترین گام بیرون آوردن سیم کارت، باتری و مموری گوشی است. این قطعات را در یک جای مناسب نگه دارید و سپس تمامی پیچ های روی برد اصلی گوشی تان را باز کنید. دقت داشته باشید که این کار را با پیچ گوشتی های مناسب انجام دهید. باید خاطر نشان کنیم که بسته به مدل گوشی همراه تان، روش مختلفی برای باز کردن قطعات وجود دارد بنابراین توصیه می کنیم ابتدا روش باز کردن گوشی تان را بر روی اینترنت جستجو کنید تا به مشکل بر نخورید. برای اطلاع از نحوه ی باز کردن گوشی تان می توانید آن را در قسمت پیام ها با مدیر سایت در میان بگذارید.

پس از باز کردن تمامی پیچ های داخل گوشی شاهد یک برد کوچک خواهید بود که همان برد اصلی گوشی تان است که بایستی تمیز شود.

استفاده از اولتراسونیک برای تمیز کردن و تعمیر گوشی های موبایل

برد های PCB و قطعات ریز زیادی درون گوشی همراه شما وجود دارند که بایستی باز و تمیز شوند که این عملیات معمولا توسط اولتراسونیک انجام می شود. خوشبختانه اولتراسونیک های بسیار خوبی در بازار وجود دارند که کار تمیز کردن گوشی های موبایل را بسیار راحت کرده اند. انواع اولتراسونیک های پر کاربرد و مقرون به صرفه در سایت ما موجود هستند که شما می توانید از آنها دیدن کرده و با ضمانت خرید کنید.

همان گونه که قبلا نیز اشاره کردیم از امواج فراصوت بین 20 تا 400 کیلو هرتز برای تمیز کردن گوشی های موبایل استفاده می شود، خصوصا آنهایی که با آب آسیب دیده اند. در این دستگاه ها، یک محلول مخصوص ریخته می شود که تمامی قطعات ریز و حساس داخل گوشی را تمیز می کند بدون اینکه به آنها آسیب برساند.

اولتراسونیک در زمینه های دیگر همانند پزشکی، گجت های الکترونیکی، نظامی، علوم آزمایشگاهی و غیره نیز استفاده می شود. اگر دوست دارید گوشی تان را به نحوی تمیز کنید که بدرخشد و مانند روز اولش باشد پس حتما بایستی از یک اولتراسونیک مناسب استفاده کنید. این دستگاه ها پیشرفته ترین پاک کننده ها هستند که قادرند بمدت 10 تا 15 دقیقه بصورت مداوم کار کنند. هم چنین این دستگاه ها بصورت خودکار خاموش می شوند و نگرانی بابت نحوه ی کار کردن با آن نداشته باشید چرا که کار با آنها بسیار راحت است. این دستگاه ها دارای یک مبدل هستند که ظرفیت و توان اولتراسونیک بستگی به نوع مبدل بکار رفته در آن دارد. این مبدل وظیفه ی ایجاد امواج اولتراسونیک را درون محلول دارد. در واقع این وسیله با تولید فرکانس های مختلف، لرزش هایی را درون محلول ایجاد می کند که باعث تمیز شدن برد می شود. محلول داخل دستگاه حباب هایی که با فشار و دمای بالا بر روی قطعات حساس گوشی می افتند را جدا می کند و آنها را پخش می کند تا قطعات گوشی تمیز شوند. در واقع آلودگی های داخل قطعات توسط این حباب ها به بیرون رانده می شوند. استفاده از دستگاه های اولتراسونیک مزایای بسیار زیادی دارد چرا که امواج با سرعت و انرژی بالا به داخل محلول فرستاده می شوند که کار تمیز سازی برد گوشی را بسیار راحت می کنند وشما نیازی به باز کردن قطعات داخلی برد گوشی ندارید.

چرا سرمایه گذاری روی دستگاه اولتراسونیک جهت تمیز سازی گوشی های موبایل توجیه پذیر است؟

استفاده از یک دستگاه اولتراسونیک مناسب برای پاک کردن گوشی های موبایل نه تنها در مورد گوشی های آسیب دیده با آب مناسب و خوب است بلکه برای تمیز کردن اشیای دیگر نیز کاربرد دارد. امواج فرستاده شده توسط این دستگاه از طریق محلول به تمامی گوشه و کنارهای شی مورد نظر فرستاده می شوند و آلودگی ها را بصورت کامل تمیز می کند. جالب است بدانید که اولتراسونیک های مورد استفاده برای تمیز کردن گوشی های موبایل در موارد بسیاری همچون آزمایشگاه های علمی، کلینیک های پزشکی و دندان پزشکی، ساعت سازی ها، جواهرات سازی ها، کارگاه های الکترونیکی و غیره استفاده می شوند.

التراسونیک کلینر

در ضمن این دستگاه برای پاک کردن وسایل داخل خانه نیز کاربرد دارد مثلا می توانید ساعت، سکه های قدیمی، نازل ماشین ها، بخش های مکانیکی دستگاه ها، قطعات الکترونیکی و هر وسیله ی دیگری که دوست دارید را با آن تمیز کنید. کافیست یک اولتراسونیک مناسب خریداری کنید و وسایل تان را با آن تمیز کنید. توصیه می کنیم یک اولتراسونیک پورتابل خریداری کنید که قابلیت پاک کردن گوشی موبایل تان را نیز داشته باشد تا خرید مقرون بصرفه تری داشته باشید. دقت داشته باشید که به جز قطعات گوشی های موبایل شما می توانید از اولتراسونیک برای پاک کردن قطعات کامپیوتر، ساعت و دیگر وسایل الکترونیکی نیز استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم از اولتراسونیک های موجود در سایت ما دیدن فرمایید تا با آنها بیشتر آشنا شوید.

 

محصولات مرتبط
ناموجود
● مایع الما با غلظت بالا ● نسبت 1 به 9 حل شدن با آب مقطر ( 1 الما _ 9 آب مقطر) ● تمیز کنندگی بسیار بالا ● این مایع تمیز کننده با نسبت 1 به 9 با آب مقطر حل شده و برای تمیز کردن برد الکتریک، در دستگاه التراسونیک استفاده...
ارسال نظر
پاسخ دهید

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم